Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D.
Ing. Jana Bellová, Ph.D.

Státní správa

Ministerstva
Jiné ústřední orgány

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů

Marketing ve zdravotnictví VII.

Odborný článek

Datum publikace: 19. 01. 2024
Právní stav od: 01. 01. 2024

Součástí významného nástroje marketingového mixu označovaného jako promotion je reklama. Reklama má ale ve zdravotnictví poměrně malé uplatnění. V tomto článku se o reklamě více zmiňujeme a pokračujeme v charakteristice zbývajících P marketingového mixu včetně stručného rozboru marketingového mixu z pohledu pacientů označovaného jako 4C.

Úvod

Součástí významného nástroje marketingového mixu označovaného jako promotion je reklama. Reklama má ale ve zdravotnictví poměrně malé uplatnění. V tomto článku se o reklamě více zmiňujeme a pokračujeme v charakteristice zbývajících P marketingového mixu včetně stručného rozboru marketingového mixu z pohledu pacientů označovaného jako 4C.

1. Reklama

Reklama ve zdravotnictví má omezené a regulované možnosti. Tato regulace je dána především etickými kodexy zdravotníků. Tak například v Etickém kodexu České lékařské komory můžeme číst:

  • lékař se musí zdržet všech nedůstojných aktivit, které přímo nebo nepřímo znamenají propagaci nebo reklamu jeho osoby nebo lékařské praxe a ve svých důsledcích jsou agitační činností, cílenou na rozšíření klientely. Nesmí rovněž tyto aktivity iniciovat prostřednictvím druhých osob,
  • pokud lékař doporučuje ve své léčebné praxi léky, léčebné prostředky a zdravotní pomůcky, nesmí se řídit komerčními hledisky, ale výhradně svým svědomím a prospěchem pacienta,
  • lékař se podle svého uvážení účastní na prezentaci a diskusi medicínských témat na veřejnosti, v tisku, v televizi, rozhlasu, musí se však vzdát individuálně cílených rad a doporučení ve svůj soukromý prospěch atd.

Snad ještě více specifikuje různá omezení v propagaci vlastní profese Profesní řád České lékárnické komory, který hovoří například o tom, že lékárník:

  • se neúčastní jakékoli hospodářské soutěže, která by mohla být posuzována jako nekalá, zejména
    1. neuzavírá dohody a nepřijímá opatření, které by vyřazovaly (či mohly mít za následek vyřazení) jiné lékárny z činnos

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

483/1991 Sb. Zákon České národní rady o České televizi

484/1991 Sb. Zákon České národní rady o Českém rozhlasu

2/1993 Sb. Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součástí ústavního pořádku České republiky

40/1995 Sb. Zákon o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů

související články

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví I. 21. listopadu 2023

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví II. 30. listopadu 2023

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví III. 11. prosince 2023

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví IV. 21. prosince 2023

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví V. 27. prosince 2023

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví VI. 9. ledna 2024

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.