Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D.
Ing. Jana Bellová, Ph.D.

Státní správa

Ministerstva
Jiné ústřední orgány

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů

Marketing ve zdravotnictví II.

Odborný článek

Datum publikace: 30. 11. 2023
Právní stav od: 01. 01. 2023
Datum aktualizace: 05. 10. 2024

V minulém příspěvku jsme se zabývali stručným popisem tržního mechanismu, jakožto hlavního systému řízení ekonomik s tržním hospodářstvím. Tento systém je rozhodujícím mechanismem, který řídí uspokojování potřeb všech ekonomických subjektů (domácností, firem i státu), nicméně je doplňován i vedlejšími faktory, převážně zásahy státu.

Úvod

V minulém příspěvku jsme se zabývali stručným popisem tržního mechanismu, jakožto hlavního systému řízení ekonomik s tržním hospodářstvím. Tento systém je rozhodujícím mechanismem, který řídí uspokojování potřeb všech ekonomických subjektů (domácností, firem i státu), nicméně je doplňován i vedlejšími faktory, převážně zásahy státu. Děje se tak proto, že ani tržní systém není dokonalý, má četné nedostatky, které je třeba mírnit. V tomto článku zmiňujeme některé nedostatky tržního mechanismu a nutnost jejich eliminace nebo zmírňování řídícími orgány státu. Tržní mechanismus nemůže být v civilizované společnosti jediným řídicím mechanismem zejména ve zdravotnictví, jeho působení musí být silně korigováno zásahy státu. Proto se v tomto článku tomuto tématu, nedostatkům tržního mechanismu a možným korekcím ze strany státu, věnujeme podrobněji.

1. Nedokonalosti tržního mechanismu

Základní podmínkou pro správné, rychlé a optimální fungování tržního mechanismu je tzv. dokonalá konkurence.

Trh vyžaduje existenci konkurence.

Konkurence je proces vzájemného střetávání, soutěž tržních subjektů na trhu, tj. spotřebitelů, výrobců, obchodníků, poskytovatelů služeb. Dokonalá konkurence znamená rovné podmínky pro všechny účastníky trhu, tzn. situaci, kdy:

  • ani nabízející, ani poptávající nemají možnost ovlivnit situaci na trhu,
  • existuje mnoho subjektů na straně nabídky i poptávky (ani jeden nemůže individuálně ovlivnit cenu),
  • existuje volný vstup do odvětví (neexistují žádné překážky pro nové zájemce),
  • všechny výrobky mají stejnou cenu,
  • kvalita výrobků všech producentů je s

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

40/2009 Sb. Zákon trestní zákoník

související články

Odborné články

Marketing ve zdravotnictví I. 21. listopadu 2023

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.