Ing. Zdeněk Jílek

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Ostatní subjekty krajů
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů
Ostatní subjekty měst a obcí
Mateřské a základní školy
Střední školy
Vysoké školy

Jiné typy organizací

Spolky
Nadace
Nadační fondy
Ústavy
Obecně prospěšné společnosti
Zájmová sdružení

Kapitola V. Zpracování dokladů v modulu dotace (transfery)

Odborný článek

Datum publikace: 19. 11. 2023
Právní stav od: 01. 01. 2023
Datum aktualizace: 05. 10. 2024

Jde o modul, který je typický pro VÚJ, z pozice poskytovatel nemá obdobu v komerční sféře a pohybují se v něm velké objemy finančních prostředků.

Jde o modul, který je typický pro VÚJ, z pozice poskytovatel nemá obdobu v komerční sféře a pohybují se v něm velké objemy finančních prostředků.

Každá ekonomická agenda má ustálený počet typizovaných dokladů, na kterých se odehrává. Od starších „klasických“ až po ty novější, kam dotace bezesporu patří. Typizované doklady vznikly nejprve v listinné podobě, následně se transformují do elektronické podoby. Typy dokumentů se vyvinuly z logiky zpracování agendy. Následný výčet dokladů nemusí být samozřejmě vyčerpávající, agenda dotací je rozlehlá až bezbřehá.

Vyhlášení dotačního titulu – jde o jednorázový akt poskytovatele dotace. Říká se v něm, za jakých podmínek může kdo a kolik obdržet. Poskytovatel by měl vědět, kolik celkových prostředků na titul může rozpustit mezi žadatele. Z účetního pohledu jde o jistou formu podmíněného závazku, nejspíše víceletého. Vyhlášení dotačního titulu se většinou do účetnictví zatím nepromítá.

Žádosti o dotaci – jde o reakci žadatelů. O peníze je nutno se přihlásit a doložit podmínky pro poskytnutí. V současnosti již mají i formalizovanou elektronickou podobu, do automatizace vstupují prostřednictvím agendových informačních systémů (AIS). V AIS systémech se ale neúčtuje. Aby se se o nich mohlo účtovat, je vhodné je z AIS přenést do EKIS. Zda o žádostech účtovat či neúčtovat si rozhodne účetní jednotka sama. Nejspíš se rozhoduje podle toho, jakou pravděpodobnost akceptace žádosti mají žadatelé. Z AIS má také smysl přenášet do EKIS jen schválené žádosti. Řada poskytovatelů dotací o ž

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

563/1991 Sb. Zákon o účetnictví

218/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)

367/2015 Sb. Vyhláška o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání)

435/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání)

související články

Odborné články

Vývoj automatizace v účetnictví 24. dubna 2023

Odborné články

Kapitola I. Vývoj prostředků pro automatizaci účetnictví 19. října 2023

Odborné články

Kapitola II. Účetní doklady v informačních systémech 24. října 2023

Odborné články

Kapitola III. Nejdůležitější číselníky pro výkazy 31. října 2023

Odborné články

Kapitola IV. Zpracování dokladů 6. listopadu 2023

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.