Finančnímu hospodaření územně samosprávných celků je v poslední době věnovaná velká pozornost. V posledních patnácti letech došlo k mnoha novelám zákona, při kterých byly uzákoněny změny v oblasti dotací nebo povinného zveřejňování všech dokumentů rozpočtového procesu podle přesně daného harmonogramu.
Finančnímu hospodaření územně samosprávných celků je v poslední době věnovaná velká pozornost. V posledních patnácti letech došlo k mnoha novelám zákona, při kterých byly uzákoněny změny v oblasti dotací nebo povinného zveřejňování všech dokumentů rozpočtového procesu podle přesně daného harmonogramu.
Rozpočtový proces obce, který se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, je považován za jednu z nejdůležitějších součástí finančního řízení a hospodaření obce. Pro veřejnost i představitele obcí může být mnohdy těžké vyznat se v mnohých změnách právních předpisů. Nejde jen o změny zákona o rozpočtových pravidlech, ale také například o novelizaci zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, zákona č. 23/2017, o rozpočtové odpovědnosti, nebo vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě.
Rozpočtový proces zahrnuje soubor činností, které jsou potřebné k řízení finančního hospodaření územních samosprávných celků (dále jen ÚSC) v daném rozpočtovém období, obvykle se jedná o jeden kalendářní rok dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona o obcích. Veškeré fáze rozpočtového procesu jsou však zpravidla delší, asi 1,5–2 roky.
Samotný rozpočtový proces představuje:
Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.
Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.