JUDr. Eva Dandová

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Mateřské a základní školy
Střední školy
Vysoké školy

Fond kulturních a sociálních potřeb

Odborný článek

Datum publikace: 02. 09. 2025
Právní stav od: 19. 02. 2025

Právní úprava právo spolurozhodování odborové organizace u vytvářeného FKSP u některých zaměstnavatelů podle vyhlášky č. 114/2002 Sb. byla v podstatě beze změny převzata ze starého ZP. Jestliže u zaměstnavatele, který vytváří FKSP, odborová organizace nepůsobí, rozhoduje o přídělu do tohoto fondu a jeho čerpání, zaměstnavatel sám.

Úvodem

Podle ustanovení § 225 ZP platí, že odborová organizace spolurozhoduje se zaměstnavatelem, který podle zvláštního právního předpisu (vyhlášky č. 114/2002 Sb.) vytváří FKSP, o přídělu do tohoto FKSP a o jeho čerpání.

Odkaz pod čarou na zvláštní předpis – vyhlášku č. 114/2002 Sb. je nesprávný, protože vyhláška byla zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů s účinností od 1. ledna 2024 zrušena. Nicméně fond kulturních a sociálních potřeb se vytváří i nadále.

O spolurozhodování odborové organizace se zaměstnavatelem o opatřeních v oblasti pracovněprávní se jedná tehdy, když opatření navrhovaná zaměstnavatelem může zaměstnavatel učinit pouze s předchozím souhlasem odborové organizace, nebo v dohodě s ní. Jedná se o společné rozhodnutí zaměstnavatele a odborové organizace. Pokud si zaměstnavatel nevyžádá předchozí souhlas odborové organizace, nebo nejedná v dohodě s odborovou organizací, jedná se o postup v rozporu s právními předpisy. Jednání zaměstnavatele učiněné bez spolurozhodování odborové organizace o přídělu do FKSP a jeho čerpání, není ale absolutně neplatné. Podle § 19 ZP jednání, k němuž nebyl udělen předepsaný souhlas příslušného orgánu, je absolutně neplatné pouze v případech, kdy to zákoník práce nebo jiný zákon výslovně stanoví. Tento dovětek však § 224 ZP neobsahuje. V případě absolutní neplatnosti nedostatek právních účinků pracovněprávních jednání nastává přímo ze zákona, k neplatnosti se přihlíží v řízení před soudem z úřední povinnosti. Relativně nepla

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

262/2006 Sb. Zákon zákoník práce

561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

218/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)

586/1992 Sb. Zákon České národní rady o daních z příjmů

250/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

84/2005 Sb. Vyhláška o nákladech na stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky

296/2022 Sb. Vyhláška o nákladech na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích

349/2023 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů

462/2023 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří

35/2025 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance

související články

Odborné články

Tvorba a použití fondu kulturních a sociálních potřeb 13. ledna 2025

Příklady z praxe

Čerpání prostředků Fondu kulturních a sociálních potřeb 22. ledna 2025

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.