Předmětem pojednání je problematika novelizace školského zákona, zejména v kontextu modernizace přípravy učitelů a propojení teoretického vzdělávání s praktickou zkušeností.
ÚvodPředmětem pojednání je problematika novelizace školského zákona, zejména v kontextu modernizace přípravy učitelů a propojení teoretického vzdělávání s praktickou zkušeností. Školský zákon v České republice, zejména ve své dlouhodobě platné podobě, stanovuje rámec pro všechny stupně vzdělávací soustavy a definuje podmínky vzdělávání, kompetence učitelů i odpovědnost školských institucí. V posledních letech se však ukázala potřeba výraznějšího propojování teoretické a praktické složky výuky, systematizace pedagogické praxe a zajištění kvality praxí žáků a studentů. Evropské zkušenosti, zejména z německého „duales System“, rakouské „Lehre“ či švýcarského učňovského modelu, ukazují, že efektivní propojení školy s praxí zvyšuje zaměstnatelnost absolventů a umožňuje pružně reagovat na potřeby trhu práce. Mezi německými učni se často vypráví historka, že nováček v dílně nejprve přinesl mistrovi šroubovák místo kladiva – a mistr jen pokrčil rameny a poznamenal: „Dobře, že máš nadšení, zbytek přijde s praxí.“ A právě tato rovnováha mezi chybami, učením se a odborným vedením charakterizuje úspěšný model propojení školy s praxí.
Novela školského zákona č. 561/2004 Sb., schválená Parlamentem České republiky a vyhlášená ve Sbírce zákonů pod číslem 267/2025 Sb., zavedla institut duálního praktického vyučování (§ 65a až § 65f) a upravila související otázky financování a institucionální odpovědnosti (§ 160 a násl.). Duální model spočívá v kombinaci teoretické výuky ve škole a praktické činnosti žáků či studentů u certifikovaných poskytovatelů vzdělávání (§ 65b). Zákon výslovně vyžaduje smluvní ujednání mezi školou a poskytovatelem (§ 65c–65d), čímž stanoví právně závazný rámec pro praktickou přípravu.
Odborný článek uvádíme pouze ve zkráceném znění. Celý článek nabízíme ke čtení zde: Duální praktické vyučování v českém právu: legislativní zakotvení, smluvní rámec a dopady na odborné vzdělávání
Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.
Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.