JUDr. Dominik Králik, Ph.D.,LL.M.

Samospráva

Mateřské a základní školy
Střední školy

Duální praktické vyučování v českém právu: legislativní zakotvení, smluvní rámec a dopady na odborné vzdělávání

Odborný článek

Datum publikace: 03. 09. 2025
Právní stav od: 01. 09. 2025

Předmětem pojednání je problematika novelizace školského zákona, zejména v kontextu modernizace přípravy učitelů a propojení teoretického vzdělávání s praktickou zkušeností.

Úvod

Předmětem pojednání je problematika novelizace školského zákona, zejména v kontextu modernizace přípravy učitelů a propojení teoretického vzdělávání s praktickou zkušeností. Školský zákon v České republice, zejména ve své dlouhodobě platné podobě, stanovuje rámec pro všechny stupně vzdělávací soustavy a definuje podmínky vzdělávání, kompetence učitelů i odpovědnost školských institucí. V posledních letech se však ukázala potřeba výraznějšího propojování teoretické a praktické složky výuky, systematizace pedagogické praxe a zajištění kvality praxí žáků a studentů. Evropské zkušenosti, zejména z německého „duales System“, rakouské „Lehre“ či švýcarského učňovského modelu, ukazují, že efektivní propojení školy s praxí zvyšuje zaměstnatelnost absolventů a umožňuje pružně reagovat na potřeby trhu práce. Mezi německými učni se často vypráví historka, že nováček v dílně nejprve přinesl mistrovi šroubovák místo kladiva – a mistr jen pokrčil rameny a poznamenal: „Dobře, že máš nadšení, zbytek přijde s praxí.“ A právě tato rovnováha mezi chybami, učením se a odborným vedením charakterizuje úspěšný model propojení školy s praxí.

1. Konkrétní právní úprava duálního praktického vyučování a role provázejícího učitele

Novela školského zákona č. 561/2004 Sb., schválená Parlamentem České republiky a vyhlášená ve Sbírce zákonů pod číslem 267/2025 Sb., zavedla institut duálního praktického vyučování (§ 65a až § 65f) a upravila související otázky financování a institucionální odpovědnosti (§ 160 a násl.). Duální model spočívá v kombinaci teoretické výuky ve škole a praktické

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

179/2006 Sb. Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání)

267/2025 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.