Máte otázky k porušení povinnosti úředníka územně samosprávného celku? Potřebujete-li v této oblasti poradit a máte zakoupený náš produkt Poradce pro veřejnou správu, neváhejte se zapojit dne 9. 9. 2025, od 13:00 do 14:00 do online rozhovoru. Vaše dotazy k uvedenému tématu zodpoví JUDr. Eva Dandová - odbornice v oboru pracovního práva.
Pro naši zářijovou online poradnu jsme zvolili téma „Porušení povinnosti úředníka územně samosprávného celku“.
Hlava III zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územně samosprávných celků, nazvaná „Základní povinnosti úředníka“ je představována jediným ustanovením – § 16, které obsahuje úpravu základních povinností úředníků územních samosprávných celků, které je speciálním ustanovením k § 301 a § 303 ZP (použití § 301 a § 303 ZP výslovně vylučuje § 16 odst. 6 zákona). Ostatní povinnosti stanovené zaměstnancům zákoníkem práce (v jiných ustanoveních než v § 301 a § 303 ZP) se na úředníky územně samosprávných celků vztahují.
Pokud jde o následky porušení povinností úředníka územně samosprávného celku, lze odkázat na přehledné shrnutí obsažené v odůvodnění rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 19. září 2023, sp. zn. 16 C 30/2022, v němž se uvádí: „Dodržovat povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci patří k základním povinnostem úředníka územně samosprávného celku, vyplývajícím z pracovního poměru (srov. § 16 zákona č. 312/2002 Sb., § 38 odst. 1 písm. b) ZP). Má-li být porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci právně postižitelné jako důvod k rozvázání pracovního poměru úředníka územně samosprávného celku, musí být porušení pracovních povinností úředníka zaviněno (alespoň z nedbalosti) a musí dosahovat určitý stupeň intenzity. Právní úprava rozlišuje mezi soustavným méně závažným porušováním povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k úředníkem vykonávané práci, závažným porušením povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k úředníkem vykonávané práci a porušením povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k úředníkem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k úředníkem vykonávané práci nejvyšší intenzity (zvlášť hrubým způsobem) je důvodem k okamžitému zrušení pracovního poměru podle ustanovení § 55 odst. 1 písm. b) ZP nebo k výpovědi z pracovního poměru podle § 52 písm. g) části věty za středníkem ZP. Územní samosprávný celek může okamžitě zrušit pracovní poměr s úředníkem – jak je neohybné ze znění ustanovení § 55 odst. 1 písm. b) ZP – jen výjimečně. Nepostačuje tu tedy pouhý závěr, že úředník porušil povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahující se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Pro platné okamžité zrušení pracovního poměru je třeba, aby k tomu přistoupily další okolnosti, pro které nelze po územním samosprávné celku spravedlivě požadovat, aby úředníka zaměstnával až do uplynutí výpovědní doby. Ustanovení § 55 odst. 1 písm. b) ZP patří – jak dovodila ustálená judikatura soudů – k právním normám s relativně neurčitou (abstraktní) hypotézou, tj. k takovým právním normám, jejichž hypotéza není stanovena přímo právním předpisem a které tak přenechávají soudu, aby podle svého uvážení v každém jednotlivém případě vymezil sám hypotézu právní normy ze širokého, předem neomezeného okruhu okolností. Pro posouzení, zda úředník porušil povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci méně závažně, závažně nebo zvlášť hrubým způsobem, zákon nestanoví, z jakých hledisek má soud vycházet. V zákoně č. 312/2002 Sb., v zákoníku práce ani v ostatních pracovněprávních předpisech nejsou pojmy „méně závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci“, „závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci“ a „porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem“ definovány, přičemž na jejich vymezení závisí možnost a rozsah postihu zaměstnance za porušení takové povinnosti. Vymezení hypotézy právní normy tedy závisí v každém konkrétní případě na úvaze soudu, soud může přihlédnout při zkoumání intenzity porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci, k osobě zaměstnance, k funkci, kterou zastává, k jeho dosavadnímu postoji k plnění pracovních úkolů, k době a situaci, v níž došlo k porušení právních povinností, k míře zavinění zaměstnance, ke způsobu a intenzitě porušení konkrétních povinností zaměstnance, k důsledkům porušení uvedených povinností pro zaměstnavatele, k tomu, zda svým jednáním zaměstnanec způsobil zaměstnanci pouze škodu apod. Právní úprava zde ponechává soudu širokou možnost uvážení, aby rozhodnutí o platnosti rozvázání pracovního poměru okamžitým zrušením nebo výpovědí odpovídalo tomu, zda lze na územním samosprávném celku lze spravedlivě požadovat, aby pracovní poměr úředníka i nadále pokračoval. Výsledné posouzení intenzity porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k úředníkem vykonávané práci není jen aritmetickým průměrem všech v konkrétním případě zvažovaných hledisek. K některým hlediskům je třeba přistupovat se zvýšenou pozorností tak, aby byla vystižena typová i speciální charakteristika porušení právní povinnosti v konkrétní věci. Ve vztazích územního samosprávného celku a úředníka je zároveň nezbytný vztah důvěry, spolehlivost zaměstnance a jeho poctivost vyplývající z ustanovení § 16 odst. 1 písm. g) a § 16 odst. 2 písm. a) a d) zákona č. 312/2002 Sb. jež zároveň – jak bylo již uvedeno – ukládají úředníku, aby celým svým chováním v souvislosti s pracovním vztahem nezpůsoboval zaměstnavateli škodu, ať už majetkovou, nebo morální.“
Je zřejmé, že to, co krajský soud uvádí z hlediska posuzování intenzity porušení povinnosti úředníka soudem, lze obdobně vztáhnout i na posuzování ze strany zaměstnavatele (územního samosprávného celku) před případným rozvázáním pracovního poměru s úředníkem jedním z uvedených způsobů.
Proto se ptejte na cokoliv. O tom, co všechno patří mezi základní povinnosti úředníka územně samosprávného celku a o všem, co by Vás zajímalo, bude naše online poradna Poradce pro veřejnou správu v září 2025. Těšíme se na vaše dotazy!
na uvedené téma se uskuteční dne 9. 9. 2025 v čase od 13:00 do 14:00 hodiny.
K dispozici Vám bude odborník, který zodpoví Vaše dotazy k uvedené problematice. Svoje dotazy napište do formuláře, který se v čase rozhovoru zobrazí v článku.
Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.
Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.