Doc. Ing. Marie Bohatá, CSc.

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Ostatní subjekty krajů
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů
Ostatní subjekty měst a obcí
Mateřské a základní školy
Střední školy
Vysoké školy

Jiné typy organizací

Spolky
Nadace
Nadační fondy
Ústavy
Obecně prospěšné společnosti
Zájmová sdružení

Vznik a role veřejného sektoru v moderní ekonomice

Odborný článek

Datum publikace: 04. 04. 2023
Právní stav od: 01. 01. 2023
Datum aktualizace: 01. 05. 2024

Proč si přečíst tento článek? Čtenář se seznámí s důvody vzniku veřejného sektoru, faktory, které ovlivňují jeho utváření, i se základními funkcemi, jež plní v současné společnosti. Pochopí smysl jeho existence i výzvy spojené s jeho financováním a řízením.

Proč si přečíst tento článek? Čtenář se seznámí s důvody vzniku veřejného sektoru, faktory, které ovlivňují jeho utváření, i se základními funkcemi, jež plní v současné společnosti. Pochopí smysl jeho existence i výzvy spojené s jeho financováním a řízením.

1. Vznik a struktura veřejného sektoru

Veřejný sektor se stal významnou součástí ekonomiky. Jeho velikost se měří podílem veřejných výdajů na hrubém domácím produktu a v ČR v současnosti dosahuje zhruba 40 %, což odpovídá doporučované optimální úrovni. Je řízen a spravován veřejnou správou a – protože je financován z veřejných zdrojů – podléhá veřejné kontrole. Fungování veřejného sektoru není založeno na ziskovém principu a rozhodování se řídí veřejnou volbou.

Soukromý a veřejný sektor v moderní ekonomice spolupracují a navzájem se doplňují. O alokaci prostředků v soukromém sektoru rozhoduje konkurence, jejímž výrazem je cena. Vzhledem k tomu, že dokonalá konkurence jakožto mechanismus optimální alokace zdrojů v praxi neexistuje, stát vytváří veřejný sektor, aby předcházel selháním trhu nebo zmírňoval jejich důsledky (neefektivnost, nestabilita).

Selhání trhu má příčiny ekonomické, jimiž jsou především již zmíněná nedokonalá konkurence na trhu zboží a výrobních faktorů, a dále tendence k monopolizaci trhu a vznik monopolu, existence přirozeného monopolu či vznik tzv. externalit). Vedou k němu ale i příčiny mimoekonomické, jako např. zájem státu poskytovat svým občanům určité statky (služby) či dosahovat větší spravedlnosti v rozdělování statků. Trh totiž vede k polarizaci bohatství a chudoby. Obr

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

218/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)

250/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

23/2017 Sb. Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.