JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Ostatní subjekty krajů
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů
Ostatní subjekty měst a obcí
Vysoké školy

Písemné právní jednání provedené elektronicky a nové možnosti doručování v pracovněprávních vztazích

Odborný článek

Datum publikace: 03. 11. 2023
Právní stav od: 01. 10. 2023
Datum aktualizace: 05. 10. 2024

Aktuální novela zákoníku práce přinesla několik změn i do oblasti formy právního jednání a doručování písemností. Cílem změn bylo reagovat na silnou poptávku po možnostech elektronizace personální agendy. I důležité smlouvy, včetně pracovní smlouvy, lze nyní uzavřít s použitím elektronických nástrojů.

Aktuální novela zákoníku práce přinesla několik změn i do oblasti formy právního jednání a doručování písemností. Cílem změn bylo reagovat na silnou poptávku po možnostech elektronizace personální agendy. I důležité smlouvy, včetně pracovní smlouvy, lze nyní uzavřít s použitím elektronických nástrojů.

Písemná forma

Zákoník práce předepisuje pro mnoho dvoustranných i jednostranných právních jednání povinnost dodržet písemnou formu. Jestliže zákon formu výslovně nevyžaduje, mohou strany zvolit formu jednání samy. Jde o projev zásady bezformálnosti právního jednání, která je zakotvena v § 559 občanského zákoníku a uplatňuje se i v pracovněprávních vztazích.

Písemnou formu nelze ztotožňovat jen s listinou a vlastnoručním podpisem. Platí, že aby byla písemná forma zachována, musí být projev vůle zaznamenán prostřednictvím slov na určitém podkladu a opatřen podpisem jednající osoby. Podpis musí být připojen na konec textu vyjadřujícího obsah písemného projevu vůle. Z uvedeného vyplývá, že vedle listiny opatřené vlastnoručním podpisem lze jednat i s využitím elektronických nástrojů. Má-li být písemný, musí být i projev vůle učiněný elektronicky opatřený podpisem.

Existuje několik způsobů provedení elektronického podpisu. Tou nejjednodušší je prostý elektronický podpis, jímž je třeba i jméno odesílatele napsané na konci e-mailu. Pokud ovšem právní úprava výslovně nevyžaduje určitý kvalifikovaný typ elektronického podpisu (jako je tomu například u doručování písemnosti určené do vlastních rukou zaměstnance, která musí být při doručení s využitím elektronických nástrojů ze strany

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

262/2006 Sb. Zákon zákoník práce

297/2016 Sb. Zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce

300/2008 Sb. Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.