Výkon funkce člena zastupitelstva se považuje podle § 70 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, za výkon veřejné funkce, pro kterou nesmí být zastupitel zkrácen na právech z pracovního nebo obdobného poměru.
Výkon funkce člena zastupitelstva se považuje podle § 70 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), za výkon veřejné funkce, pro kterou nesmí být zastupitel zkrácen na právech z pracovního nebo obdobného poměru. Takovéto poškození člena zastupitelstva nemůže zaměstnavatel učinit ani po skončení výkonu jeho funkce. Samozřejmě může v praxi, přes toto zákonné ustanovení, docházet k neoprávněným sankcím zaměstnavatele vůči zaměstnanci z důvodu jeho činnosti v zastupitelstvu. Členu zastupitelstva pak nezbývá než spor řešit soukromoprávní žalobou, např. na neplatnost výpovědi. Ve stávajícím zákoně o obcích již není pracovněprávní ochrana člena zastupitelstva formou podmínění výpovědi ze strany zaměstnavatele souhlasem zastupitelstva tak, jak tomu bylo dříve podle § 32 odst. 4 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích. Na právní vztahy zastupitelstva se použije zákoník práce, pokud tak výslovně stanoví zákoník práce nebo zákon o obcích.
Ovšem jako nositel veřejné funkce má člen zastupitelstva i odpovědnost za její výkon, včetně trestní odpovědnosti. Členové zastupitelstev nepožívají žádné trestní či přestupkové imunity. Trestní odpovědnost je založena na principu individuální odpovědnosti, což znamená, že jen dotyčný člen zastupitelstva má také opravné prostředky vůči trestnímu stíhání a v jeho prospěch nemůže být zastupitelstvem obce uplatněna ústavní stížnost.
Funkci člena zastupitelstva obce vykonávají
Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.
Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.