JUDr. Eva Dandová

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Ostatní subjekty krajů
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů
Ostatní subjekty měst a obcí
Mateřské a základní školy
Střední školy
Vysoké školy

Jiné typy organizací

Spolky
Nadace
Nadační fondy
Ústavy
Obecně prospěšné společnosti
Zájmová sdružení

Nárok na dovolenou

Odborný článek

Datum publikace: 11. 03. 2025
Právní stav od: 01. 01. 2025

Délka dovolené konkrétního zaměstnance se za použití společného kritéria výměry dovolené používané u příslušného zaměstnavatele stanoví z odpracovaných celých násobků týdenní pracovní doby tohoto zaměstnance.

Úvodem

Nová koncepce dovolené účinná od roku 2021, založená na délce stanovené nebo kratší týdenní pracovní doby zaměstnance v pracovním poměru (u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr založená na zákonem stanovené délce týdenní pracovní doby), umožnila v zákoníku práce redukovat dřívější samostatné typy dovolených (dovolenou za kalendářní rok a její poměrnou část, dovolenou za odpracované dny a dodatkovou dovolenou) s naprosto rozdílnými podmínkami vzniku práva na ten který typ dovolené, pouze na dovolenou za kalendářní rok nebo její poměrnou část (§ 213 ZP) a dále, za podmínek stanovených v § 215 ZP, dodatkovou dovolenou. Zjednodušení právní úpravy tedy spočívá mimo jiné v opuštění dovolené za odpracované dny, jejíž výpočet byl odlišný od výpočtu dovolené za kalendářní rok. Podmínky vzniku práva na dovolenou za kalendářní rok a její poměrnou část, jakožto s určitou výjimkou i na dodatkovou dovolenou, jsou nyní sjednoceny, přičemž určující je délka týdenní pracovní doby. Délka dovolené konkrétního zaměstnance se za použití společného kritéria výměry dovolené používané u příslušného zaměstnavatele stanoví z odpracovaných celých násobků týdenní pracovní doby tohoto zaměstnance. Z toho vyplývá, že dovolená je vyjádřena počtem hodin.

Z hlediska komunitárního práva Evropské unie má na českou pracovněprávní úpravu dovolené přímý dosah především směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/88/ES, o některých aspektech úpravy pracovní doby, jejímž požadavkem stanoveným v čl. 7 je zajistit alespoň 4 týdny placené dovolené a dále z

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

89/2012 Sb. Zákon občanský zákoník

262/2006 Sb. Zákon zákoník práce

561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

251/2005 Sb. Zákon o inspekci práce

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.