Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D.
Ing. Jana Bellová, Ph.D.

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Funkce státu v ekonomice zdravotnictví a zdravotní péče

Odborný článek

Datum publikace: 04. 04. 2024
Právní stav od: 01. 01. 2024

V článku se zabýváme ekonomickou stránkou zdravotní péče a zdravotnictví státu, podmíněností jejich úrovně v závislosti na výši financí vkládaných do obou systémů a hodnocením jejich ekonomických parametrů.

Úvod

V článku se zabýváme ekonomickou stránkou zdravotní péče a zdravotnictví státu, podmíněností jejich úrovně v závislosti na výši financí vkládaných do obou systémů a hodnocením jejich ekonomických parametrů. Článek má následující strukturu:

  1. Ekonomické faktory podmiňující úroveň zdravotnictví
  2. Ekonomické faktory a jejich vliv na zdravotní politiku státu
  3. Ekonomika péče o zdraví
  4. Účinnost, hospodárnost a efektivita zdravotnické péče.

V podmínkách tržního hospodářství je výměna protihodnot uskutečněna pomocí peněz. Peníze jsou ve stále se opakujících procesech koupě vyměňovány za potřebné zboží a služby. Tyto výměny protihodnot probíhají na všech druzích trhů na základě působení dvou protichůdných sil, nabídky a poptávky. Majitelé peněz na straně poptávky nakupují zboží a služby. Objem peněz, které mají k dispozici, určuje rozsah jejich poptávky. Tato poptávka po zboží a službách je tedy dána množstvím peněz, které má každý poptávající k dispozici.

Protože pro možnost uskutečnění směny musí mít poptávající peníze ve výši přijatelné pro nabídku, je možná směna pouze do objemu vlastnictví peněz, pocházejících z vlastních, nebo z cizích zdrojů (zadlužení). Potřeba jedince by tak byla limitována množstvím jeho peněz. Jedinec, který by odpovídající výši peněz neměl, by byl z procesu směny vyloučen, jeho potřeby by nebyly uspokojeny.

Tento princip vzájemné směny hodnot na základě oboustranně přijatelné výše peněz je zcela pravidelný, běžný a více či méně fungující ve sféře všech trhů.

Tento princip však není možno zcela a bez společenské regulace aplikovat do oblasti p

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

65/1965 Sb. Zákoník práce

54/1956 Sb. Zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců

40/1963 Sb. Vládní vyhláška o náhradě škod způsobených exhalacemi socialistickým zemědělským a lesním organizacím

100/1988 Sb. Zákon o sociálním zabezpečení

48/1997 Sb. Zákon o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů

551/1991 Sb. Zákon České národní rady o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky

280/1992 Sb. Zákon České národní rady o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách

592/1992 Sb. Zákon České národní rady o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

227/1998 Sb. Vyhláška Ministerstva financí, kterou se stanoví podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů veřejného zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven, podmínky jejich tvorby, užití, přípustnosti vzájemných převodů finančních prostředků a hospodaření s nimi, limit nákladů na činnost zdravotních pojišťoven krytých ze zdrojů základního fondu včetně postupu propočtu tohoto limitu

související články

Odborné články

Životní pojištění – nezbytná potřeba při výkonech zdravotní péče u lékařů a zdravotníků 19. února 2024

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.