Ing. Zdeněk Jílek

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí

Jiné typy organizací

Obecně prospěšné společnosti

Finanční kontroly z pohledu digitalizace

Odborný článek

Datum publikace: 26. 06. 2024
Právní stav od: 01. 01. 2024
Datum aktualizace: 06. 07. 2025

Míra digitalizace (automatizace) finančních kontrol v organizacích veřejného sektoru je závislá na tom, kolik peněz chce nebo může organizace investovat do svého informačního systému. Je nutno zvážit druh a počet dokladů, na které lze digitalizaci finanční kontroly nasadit.

1. VÝCHOZÍ PRÁVNÍ NORMY A SMĚRNICE

Finanční kontrola organizačních složek státu, státních fondů, územních samosprávných jednotek, obcí či příspěvkových organizací (PO), lhostejno zda je zřizovatelem stát, kraj či město, se mezi sebou samozřejmě ničím významně neliší. Je přece jedno, zda organizaci řídí ministr, hejtman, starosta, prezident úřadu nebo ředitel. Jde o vrcholné funkce, jejichž zastánci či zastánkyně plně odpovídají za řízení organizací, za efektivní nakládání s finančními prostředky daňových poplatníků, a tudíž i za finanční kontrolu.

Všechny uvedené organizace se řídí identickými právními normami. Jsou to:

  • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
  • Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů.

Obě právní normy platí dvacet a více let, jsou zaběhlé a vžité.

V polovině minulého desetiletí se pokusilo Ministerstvo financí prosadit modernizaci zákona o finanční kontrole. Nešlo o novelu, ale skutečně o nový zákon. Měl odrážet většinu současných evropských trendů v této činnosti. Řada pracovníků mnoha ministerstev a dalších úřadů vynaložila enormní úsilí na jeho finální podobě. Nový zákon o finanční kontrole prošel Poslaneckou sněmovnou, ale narazil v Senátu. Poslanecká sněmovna následně Senát nepřehlasovala a zákon spadl pod stůl. Jistou roli v tom sehrál i konec volebního období Poslanecké sněmovny. Není vyloučeno, že stejný osud může

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

2/1969 Sb. Zákon České národní rady o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky

563/1991 Sb. Zákon o účetnictví

320/2001 Sb. Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole)

416/2004 Sb. Vyhláška, kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 123/2003 Sb.

související články

Odborné články

Interní audit ve veřejné správě 23. února 2023

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.