JUDr. Eva Dandová

Státní správa

Ministerstva
Ústřední správní orgány podřízené ministerstvům
Jiné ústřední orgány
Územní správní úřady

Samospráva

Příspěvkové organizace krajů
Příspěvkové organizace měst a obcí
Ostatní subjekty krajů
Obchodní korporace měst a obcí
Obchodní korporace krajů
Ostatní subjekty měst a obcí
Mateřské a základní školy
Střední školy
Vysoké školy

Jiné typy organizací

Spolky
Nadace
Nadační fondy
Ústavy
Obecně prospěšné společnosti
Zájmová sdružení

Cestovní náhrady v roce 2025

Odborný článek

Datum publikace: 07. 01. 2025
Právní stav od: 01. 01. 2025

Pracovní cesty zaměstnanců jsou poměrně časté, ať už jde o kratší, nebo delší výkony práce mimo jejich pravidelné pracoviště v tuzemsku nebo v zahraničí. Při těchto cestách vznikají přímé či nepřímé zvýšené výdaje, zejména na dopravu a stravování.

Úvodem

Pracovní cesty zaměstnanců jsou poměrně časté, ať už jde o kratší, nebo delší výkony práce mimo jejich pravidelné pracoviště v tuzemsku nebo v zahraničí. Při těchto cestách vznikají přímé či nepřímé zvýšené výdaje, zejména na dopravu a stravování. Je nasnadě, že tyto soukromé výlohy by měl nahradit zaměstnavatel, který přikázal vykonání pracovní cesty. V zájmu ochrany zaměstnanců a pro předejití vzájemných sporů právní předpisy závazně stanoví, o jaké minimální cestovní náhrady se jedná a jak se vypočtou. Jaká bude výše cestovních náhrad v roce 2025, bude obsahem tohoto článku.

Zákoník práce je – jak známo – postaven na zásadě „co není zákonem zakázáno, je dovoleno“. Zákonná úprava však určuje, kdy se nelze od právní úpravy odchýlit. Dalším důležitým principem je tzv. minimální sociální standard, tedy právo, které musí obdržet za daných podmínek každý zaměstnanec bez hledu na to, u jakého zaměstnavatele je zaměstnán. Speciálně je tato zásada vyjádřena právě v části sedmé zákoníku práce pojednávající v § 151 až 189 ZP o náhradách výdajů poskytovaných zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce, tedy zjednodušeně řečeno pojednávající o cestovních náhradách.

Je třeba si uvědomit, že nyní platný zákoník práce v souvislosti se sjednáváním podstatných náležitostí pracovní smlouvy výslovně stanoví, že v pracovní smlouvě lze sjednat místo nebo místa výkonu práce, ve kterých má být práce podle sjednaného druhu práce vykonávána. To znamená, že místo výkonu práce může být v pracovní smlouvě dohodnuto i alternativně. To byla nov

Přečtěte si celý článek

Pro přístup k tomuto článku je nutné se přihlásit.

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé s předplaceným přístupem.

Související předpisy

589/1992 Sb. Zákon České národní rady o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti

89/2012 Sb. Zákon občanský zákoník

262/2006 Sb. Zákon zákoník práce

586/1992 Sb. Zákon České národní rady o daních z příjmů

592/1992 Sb. Zákon České národní rady o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách

30/2024 Sb. Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

373/2024 Sb. Vyhláška o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2025

475/2024 Sb. Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2025

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.